Високе становище в суспільстві і турбота про екологію спонукають людину вести себе нечесно, обманювати інших і порушувати закон, стверджують психологи з Каліфорнійського університету в Берклі (США).
Дослідники вирішили експериментально з’ясувати, чи залежить чесність вчинків від соціального положення людини, задіявши декілька груп добровольців чисельністю від 100 до 200 осіб. Спочатку кожного просили оцінити власне соціальне становище за 10-бальною шкалою, враховуючи такі параметри, як рівень доходу, освіта, престижність роботи і так далі. Потім йшов «тест на безчестя». Піддослідним пропонувалося зіграти в комп’ютерну гру, що нагадує звичайні кістки. Чим вище був результат – тим вагомішим нагорода. Однак, якщо в звичайних кістках викинути більше «12» не можна, в комп’ютерному варіанті про це обмеження знали тільки експериментатори. В результаті виявилося, що «вище суспільство» більш схильне до шахрайства: багаті в три рази частіше називали результат більше 12, хоча отримати його вони ніяк не могли.
В іншому експерименті шляхом порівняння себе з іншими людьми, що знаходяться на різних щаблях суспільної драбини, випробуваних змушували відчути себе порівняно багатими чи бідними. Після цього учасникам пропонували взяти цукерки, які стояли тут же, але нібито призначалися для дітей, що беруть участь у проведеному в сусідній лабораторії досліді. Виявилося, що коли бідний відчував себе рівним багатому, він забирав у дітей більше цукерок, ніж звичайний бідний, котрий знає своє місце.
На останньому етапі дослідження психологи просили перехожих підійти до «зебри» на жвавому міському перехресті і стежили за поведінкою машин. За законом штату Каліфорнія водій, якщо він бачить як готується перейти дорогу пішохід, зобов’язаний зупинитися і пропустити його. З’ясувалося, однак, що схильністю до дотримання закону відрізняються тільки власники дешевих, непрестижних марок. Статусні автомобілі гальмували при вигляді пішохода в три рази рідше. При цьому точно так же поводилися власники екологічних гібридних машин.
Дослідники вважають, що турбота про екологію у вигляді гібридного автомобіля дає його власнику якусь «моральну ліцензію» за заслуги: право поступати неетично, не звертаючи уваги на інтереси інших.
Тим не менш, за підсумками дослідження можна сказати, що приналежність до того чи іншого суспільного класу робить людину краще: якщо людина бачить можливість заробити, просунутися по соціальних сходах, вона легко забуває про те, що є бідною, але чесною. Виходить зачароване коло: чим вище людина піднімається, тим безчесніше стає, а ніж безчесний себе веде, тим більше шансів у нього піднятися.
У той же час психологи підкреслюють «позакласову» природу своїх результатів. Вони звертають увагу на те, що мова в дослідженні йде не про класову приналежність, а про соціальний статус, що засновано на володінні силою.
Результати своїх експериментів психологи опублікували в журналі PNAS.